Skip to main content

Die eerste indruk…

08 aug 2016

Die eerste indruk…

You never get a second chance to make a first impression. Wie ons als women-at-work inmiddels een beetje kent, weet dat wij het liefst écht en vanuit relevante inhoud met ons netwerk in contact zijn. Via onze site vragen we bewust níet om je cv te uploaden of om een inschrijfformulier in te vullen, maar om ons even te bellen. Dat is voor sommigen even wennen. Voor ons werkt dit als een stevige filter als het gaat om een eerste indruk vanuit onze kant. Heeft iemand zich met aandacht voorbereid, ook op ons als bureau? Of is het stiekem toch een drop-down van cv of beschikbaarheid? Iemands stem, opening of introductie, spreek-tempo, wijze van het stellen van vragen, zegt ons al heel veel…

Bel met aandacht, of anders niet
Als het gaat om de oriëntatie op een nieuwe baan of project, solliciteren, of andersom het uitzetten van een vacature zien en ervaren we helaas nog steeds erg veel old-scool gedrag. Daar proberen wij wat op te doorbreken en hopelijk valt er bij jou als lezer een kwartje. Geef de kwartjes door alsjeblieft. Dan klingelt er wat.
Uitspraken die wij nog regelmatig horen bij een telefonische introductie als ‘ik doe een rondje bureaus’, ‘hebben jullie nog wat op de plank liggen?’ of ‘wanneer kan ik cv’s verwachten bij deze vacaturetekst’, geven ons jeuk. Echt waar. Ten eerste merken we dat er niet met alle aandacht wordt gebeld. We staan op een afvink-lijstje. Op zich niets mis mee, maar er is meer uit te halen!

Hoe maken we het verschil met elkaar?
Solliciteren is verleiden vanuit relevantie, daar hebben we al eerder een blog over geschreven. En mensen werven gaat óók om verleiden, in plaats van afwachten.
Maar waar je vooral het verschil mee kunt maken als sollicitant én als werk/opdrachtgever: denk in het belang van de ander. Dat geldt dus ook voor ons (en menig ander): als wij gebeld worden is het zo belangrijk dat we AANDACHT hebben voor degene die belt. Pas dán wordt het een boeiend en bloeiend belletje. Uiteraard bellen wij ook zelf veelvuldig mensen uit ons netwerk. Om te triggeren, te inspireren, te verrassen, noem maar op. Dit vraagt scherpte op het juiste moment. Pats.

Yes, ook HR wordt wakker
Even een reality-check: Op een vrije stoel is ruimte voor 1 persoon. Voor ons als kritische matchmaker komt het erop aan dat we het vertrouwen krijgen om een team compleet te maken. Dat is de waarde die wij toevoegen. Dit vinden wij echt een vak. Toch betekent het niet dat we alleen maar aan het ‘stoelen-vullen’ zijn. Liever niet zelfs! Sterker nog: we inspireren organisaties op HR-, recruitment- en directieniveau hoe ze dit eigenlijk zélf nog beter kunnen doen. Kijk, dát is samenwerken. En uiteraard staan we naast en achter een organisatie op de momenten die ertoe doen. Vanuit partnership, om te sparren en voor het beste resultaat. Dit vraagt heel anders denken en werken met HR en Recruitment. De toekomst van arbeid en daarmee ook van HR en recruitment is enorm in beweging. Wij springen nog steeds een gat in de lucht als een nieuw contact vanuit HR ons benadert met echte aandacht. In plaats van: ‘ik heb een vacaturetekst, mag ik van jou cv’s?’

Lees ter inspiratie onze Whitepaper over Teambranding

Lees meer over werven vanuit echte aandacht