Skip to main content

Hoe serieus neem je een referent(ie)?

Blog - Hoe serieus neem je een referent(ie)?
13 nov 2017

Hoe serieus neem je een referent(ie)?

Hoe doorslaggevend is een referent eigenlijk tijdens een sollicitatieprocedure? Wij hebben hier zelf ook regelmatig mee te maken bij het bemiddelen van (online) marketeers, salesprofessionals en communicatieadviseurs. Voor deze blog hebben we ons licht opgestoken bij ons netwerk van professionals, HR adviseurs en recruiters. En dat geeft geweldige inspiratie en mooie stof om verder over door te praten!

Het is geen kunstje
We horen terug dat veel mensen die eerder als referent zijn benaderd niet altijd onder de indruk zijn van de vragen die ze voorgelegd krijgen. Dat het vaak overkomt als het afvinken van een vragenlijstje… Wat is dat een gemiste kans. Voor ons is het een must dat wij ons goed voorbereiden op degene die wij benaderen als referent. Je kunt dan direct to the point komen en onderwerpen en vragen, die tijdens of vers na een gesprek zijn ontstaan, bespreekbaar maken. De referent hoeft trouwens niet altijd degene te zijn die iemand zelf heeft vermeld op het cv, heel vaak komen wij in een gesprek op een ander persoon uit en geven we de sollicitant ruimte om diegene alvast in te lichten.

Liefst spreken we meerdere mensen, vanuit diverse invalshoeken. Een manager, collega, klant en/of leverancier. Altijd in overleg. En ja, dit kost wel even wat tijd. Is de kandidaat én de referent je deze investering waard? Dan doorzetten. Heb je al flinke twijfel? Hou maar op.

Vriendjespolitiek
Het is geen verrassing dat er veel gesproken wordt over de wankele geloofwaardigheid van referenties. Ergens ook heel logisch, het neigt af en toe naar vriendjespolitiek en elkaar de hand boven het hoofd houden. Het is ook heel vriendelijk om iemand met wie je eerder hebt samengewerkt een leuke job te gunnen. Hoe eerlijk ben je over jouw (oud-)collega? Als referent neem je degene voor wie je referent wilt zijn serieus. Dan is het erg belangrijk dat je goed nadenkt hoe je terugdenkt aan je (oud-)collega, jullie samenwerking en dat je een realistisch antwoord geeft op de serieuze vragen die er worden gesteld. Als referent wil je immers ook op waarde worden geschat.

Onze antennes staan uit
Complimenten geven over iemand als persoon en hoe hij of zij is als (oud-)collega, dat gaat vaak soepel. Bij de wat meer kritische vragen over hoe iemand precies te werk gaat – welke voorbeelden zijn te noemen van situaties waarin het even niet heel soepel ging of hoe merk je dat iemand onder stress staat – dan wordt het spannend. Dit vraagt scherp luisteren en goed doorvragen. Het raadplegen van referenten is wat ons betreft net zo intensief als een sollicitatiegesprek. Al onze antennes staan uit, daarnaast is het vaak telefonisch, dus dat betekent koppie erbij houden. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat de sollicitant iemand meestal al even heeft ingelicht. Des te meer zijn we gebaat bij verrassende en bevestigende inzichten die meewegen in de sollicitatieprocedure. En dat geeft zeker meerwaarde!

Onze referenties al bekeken?