Skip to main content

Een scherpe vraag helpt

Blog women-at-work Een scherpe vraag helpt- aangepast
13 mrt 2018

Een scherpe vraag helpt

Blog women-at-work Een scherpe vraag helpt- aangepastVorige week postten we een overdenktweet: wat is jouw eerste neiging in gesprekken: geef je je mening en advies of stel je de juiste vragen? Een scherpe vraag helpt soms écht iemand verder.

En goed luisteren ook. Ons vak is ook gek. Het gaat soms alle kanten op. Dat komt omdat we als bemiddelaar letterlijk overal tussenin zitten. Zo hebben we dagelijks met diverse organisaties en werkzoekenden contact. En beide hebben ze hun eigen behoeften en wensen, die wij graag bij elkaar brengen.

We spreken de ene dag een HR manager, de volgende dag een Hoofd Communicatie en dan weer een Directeur. We worden gevraagd om advies of om direct op zoek te gaan naar de juiste persoon voor een functie. En daardoor spreken en ontmoeten we dus ontzettend veel professionals in marketing, communicatie of sales. Mensen die een baan zoeken. Of een tijdelijk project. En dan is het aan ons om niet alleen een aansluitend CV te vinden, maar vooral om de juiste persoonlijkheid aan te reiken. Wie hebben we voor ons? Dat moeten we zien te doorgronden. Is dat een stille kracht, die op de achtergrond alle kolen uit het vuur haalt? Of ontmoeten we die regisseur die graag de lead neemt en op de zeepkist staat? Iedere functie vraagt om een unieke persoonlijkheid. En het is ons vak om die steeds weer te vinden.

En ja, wij zitten er vaak letterlijk tussenin. Het verbinden van de juiste professional met de juiste werkomgeving, vinden wij het leukste dat er is. We ervaren een enorme betrokkenheid naar beide partijen toe. En wat we nog leuker vinden is om beide partijen zorgvuldig te begeleiden tijdens het voortraject naar een ontmoeting.

En dat vraagt nou eenmaal veel praten. Heel veel praten. En dan ineens vallen op de mooiste momenten alle puzzelstukjes in elkaar. Synchroniciteit? Soms wel. Ik denk onverwacht aan iemand en op dat moment gaat de telefoon en komt er een vraag binnen, waar diegene perfect op past. ‘Hoe het toch kan dat we dat zo goed inschatten?!’, wordt ons dan wel eens gevraagd. Tsja, kennis, ervaring, heel veel intuïtie en daar is ie weer: praten, dagelijks uitvoerig, veel en soms echt diepgaand. Of is het juist luisteren, luisteren, heel veel luisteren? En: de juiste vragen stellen.

Want dat geven we zoveel professionals mee die ergens op gesprek gaan. Probeer vooral goed te luisteren. En de aansluiting te maken met je gesprekspartner. Maak contact. Wees jezelf. Alleen dan kan je in een gesprek dingen van jezelf naar voren brengen waar de ander echt behoefte aan heeft. Pas als je luistert, kan de ander jou horen. En dan is het een kleine moeite om de ander te laten zien waar jouw kracht zit. Luisteren is dus belangrijker dan praten, ervaren wij in ons vak.

Vandaar laatst de ‘overdenktweet’, een scherpe vraag helpt soms écht iemand verder. En goed luisteren ook. Meer nog dan je verhaal vertellen.

Onze andere blogs al gelezen?