Skip to main content

Solliciteren anno 2015

30 sep 2015

Solliciteren anno 2015

Je zit in een vaste baan, maar zit niet meer helemaal op je plek en voelt het kriebelen om iets anders te gaan doen. Of door een reorganisatie zit je noodgedwongen thuis en wil je eigenlijk zo snel mogelijk weer aan de slag. Of je bent op zoek naar die eerste stap in jouw carriere. Dat betekent solliciteren!

Maar waar moet je nou eigenlijk beginnen? Een veel gekozen optie is het afstruinen van de bekende vacaturesites. Zit er iets tussen wat je aanspreekt? Dan snel een motivatiebrief schrijven, cv checken en reageren maar! Heel traditioneel. Maar krijg je daar energie van? Wij denken van niet.

De vacature voor zijn
Bij women-at-work zijn we ervan overtuigd dat 7 van de 10 vacatures op een andere manier worden ingevuld dan door werving. Vaak staat er zelfs al een warme stoel klaar voor iemand waar de manager al een keer eerder door geinspireerd is geraakt. Niet omdat die persoon hengelde naar een baan, maar contact zocht vanuit de inhoud. En dat is precies waar wij onze professionals graag op inspireren. Maak contact, ga netwerken, plan die koffie-afspraak en ga in gesprek over de inhoud. Vraag door over die interessante campagne, of over de rol die iemand heeft binnen een organsiatie. Want hoe mooi zou het zijn als er al aan JOU gedacht wordt, zodra er intern gesproken wordt over een vacature. Oké, solliciteren is dan nog steeds vaak aan de orde, maar het eerder gemaakte contact maakt de kans op een gesprek veel groter.

Aandacht voor je cv
Behalve het maken van contact tijdens de zoektocht naar een nieuwe werk-uitdaging, vraagt ook je cv om de nodige aandacht. Ben je zelf tevreden met je cv? Ben je geboeid door wat je leest? Veel mensen vervallen bij het schrijven van hun cv in de vaste regels, zoals het cv niet langer dan twee pagina’s? Maar werkt het echt zo? Inspiratie of hulp nodig tijdens het scrhijven van jouw cv? Lees dan onze tips.

Personal branding
Denk voordat je in gesprek gaat met je netwerk goed na over welke indruk jij wilt achterlaten. En probeer jezelf te onderscheiden van anderen. Kortom personal branding. Meer weten over personal branding?

 

[contact-form-7 id=”5″ title=”Contactformulier 1″]