Skip to main content

Teams mogen in de spotlights bij werving…

10 mrt 2015

Teams mogen in de spotlights bij werving…

Teambranding. Veel gebruikt in het kader van organisatie-ontwikkeling en versterking van binnenuit. Mooi! Onlangs lazen wij hier een inspirerende blog over van Paola Pisu waarbij ze heel treffend de link legt met het eigenaarschap van iedereen binnen een team. Niet alleen een organisatie of een manager is verantwoordelijk voor het ‘brand’ van een team, maar alle teamleden. Dit vraagt overigens wel fris leiderschap. Opvallend genoeg wordt teambranding bij positionering van organisaties naar buiten toe nauwelijks ingezet. Teams zitten nog teveel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat ons betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe.

De sollicitant heeft een achterstand
Als sollicitant weet je momenteel in veel gevallen weinig over het team van de organisatie waar je interesse in toont bij een sollicitatie. En dat terwijl we heel vaak horen hoe belangrijk men collega’s vindt. Voor de sfeer en om mee te sparren. Hier ligt een kans voor de toekomst, pak voorsprong! In deze tijd van veel openlijk delen en communiceren is het wat ons betreft ook tijd dat teams zich veel gerichter gaan presenteren naar buiten. Als je als sollicitant op de website van een organisatie kijkt zie je hooguit de teamsamenstelling terug en heel af en toe zelfs namen. Maar presenteert het team zich aan je? Vrijwel niet. Zodra je wat speurwerk verricht via LinkedIn heb je mogelijke toekomstige collega’s zo gevonden, maar heb je dan een goed beeld van het team? Het is ten eerste een flinke klus om dit uit te vogelen en het is daarnaast behoorlijk los zand, want iedereen presenteert zich als persoon (personal brand) en niet als teamlid van organisatie X of Y.

Teamrunners als ambassadeur voor je team
De hoofdvraag bij actieve teambranding: zijn je mensen er trots op dat ze in jouw organisatie onderdeel uitmaken van een afdeling of een team? Het lijkt ons een goed idee dat bedrijven teamrunners introduceren. Huh…Teamrunners? Ja.

Wat houdt dit in? Laat je team spreken. Met een (roulerende) teamrunner als ambassadeur en verbinder van het team. Naar binnen en naar buiten. Teams zijn continu in beweging en dat zal in de toekomst niet minder worden. Een goeie teamrunner voegt veel waarde toe aan eigen managers, maar ook aan andere afdelingen zoals bijvoorbeeld HR wanneer het gaat om capaciteitsvraagstukken. Onze inschatting is dat de vaak wat statische functiebeschrijving in aankomende jaren naar de achtergrond verdwijnt. Het verschuift naar het zorgvuldig formuleren van de behoefte voor een specifiek moment of periode. Aanvullend en uiteraard in afstemming met de manager heeft een teamrunner namens het team een helder verhaal over hoe het team is ingericht en welke projecten en uitdagingen er liggen. Met uiteraard tact en visie. Welke successen kun je als team delen en waar werk je aan? En als het gaat om extra (tijdelijke) capaciteit, wat heb je als team nodig in iemand? Inzichten die ertoe doen.

Teambranding vraagt om bezieling
Teambranding vraagt wat van alle mensen uit een organisatie, het gaat veel verder dan je baan beschrijven in een functieprofiel. Het gaat om de bezieling die je erin legt, om een duidelijk antwoord te geven waarom je voor een organisatie werkt en waarom je doet wat je doet.

Teams mogen veel meer uitstralen waar ze voor staan, maar dat kan alleen als een team met trots over de vakinhoudelijke uitdagingen en sfeer kan vertellen. Teams en dus teamleden zullen meer ondernemend moeten worden. En dit kan gestimuleerd worden door de juiste teamrunner op de juiste plek. Maak het niet te statisch en vast, maar hou het in beweging! Dat vraagt deze wereld.

Lees ook onze whitepaper over dit thema: Lees het Whitepaper.

Lees meer over teambranding