Skip to main content

Hoe maak je werk zoeken weer leuk? Door ‘crafting’!

25 jun 2018

Hoe maak je werk zoeken weer leuk? Door ‘crafting’!

Dit weekend stuitte ik op een mooi artikel in NRC: een interview met de
30-jarige promovenda Inge Hulshof die onderzoek deed naar manieren om het zoeken naar werk aangenamer te maken. Ze vond het antwoord in het begrip ‘craften’. Een concept dat komt uit de werkende wereld: ‘jobcrafting’ – je werk vormgeven vanuit je talenten, drijfveren en dat waar je energie van krijgt. En ze bedacht de term ‘re-employment crafting’. Letterlijk: het vormgeven van je zoektocht naar werk.

Het blijkt dat ‘mensen die hun baan craften, hun werk zinvoller vinden, vaker blij en bevlogen zijn en beter presteren dan niet craftende collega’s’. En dat is precies wat wij zeggen over werk zoeken. Als je dat goed vormgeeft vanuit de inhoud, vanuit jouw interessegebied, dan wordt werk zoeken leuk! Wat mij bij het lezen te binnen schiet is dat heel veel gesprekken met werkzoekenden eigenlijk hierover gaan bij ons! Hoe maak je werk zoeken weer leuk? Hoe geef je dat vorm en pak je regie?

Reageren op vacatures

Veel mensen die weer werk zoeken, verliezen hun pro-activiteit, valt mij op. Waar ze in hun werk eigenaarschap pakten in projecten en hun persoonlijke ontwikkeling, daar worden ze bij werk zoeken ineens weer afhankelijk van wat het systeem van ze vraagt. Ze drukken op de knop ‘solliciteer hier’ en vullen het invulformulier in dat volgt. Welke vacatures zijn er? Ze scannen dagelijks de online vacaturebanken en als ze een passende vacature zien, dan wordt er gereageerd met motivatie en cv. En dan is het weer even een paar dagen afwachten tot de reactie van de recruiter volgt. Wel of niet op gesprek gaan hangt dus af van de ander. Met netwerken gaat het net zo. Op LinkedIn wordt aangegeven dat iemand beschikbaar is en men belt een rondje voor kopjes koffie ‘om bij te praten’. Maar lang niet altijd is er echt een inhoudelijke reden bekend om elkaar te zien. En dan moet je maar afwachten wie dat kopje koffie met je wil drinken…

Zelf je zoektocht craften

Werk zoeken. Dat kun je écht zelf vormgeven. Mensen die hun zoektocht ‘craften’ zijn over het algemeen minder afwachtend. Ze vertonen actiever zoekgedrag. Ze beleven meer plezier aan het zoeken en sorteren meer effect.

Hoe doe je dat dan? Zoek vanuit de inhoud. Start eens met een paar grote vellen papier op je muur te hangen. En schrijf daarop alle onderwerpen en thema’s die je interesseren. Maar ook namen van mensen die zich daarmee bezig houden en organisaties waar jij enthousiast over wordt. Ga eens terug in de tijd en kijk welke projecten jou nou echt energie gaven?

Om het concreet te maken. Als je marketeer bent en je bent bedreven geraakt in bijvoorbeeld ‘account based marketing’, zoek daar dan eens gericht op. Welke organisaties zijn daar momenteel nog meer mee bezig? Welke professionals bloggen erover? Zijn er evenementen of webinars over te vinden? Een whitepaper misschien? Maak een spinnenweb op je muur en gebruik dat als ingang voor je zoektocht. Kijk waar je uitkomt en bedenk wat jij eigenlijk van de inhoud vindt die wordt aangeboden. Ben je het ermee eens, of kijk je er juist anders tegenaan? En hoe leuk is het om jouw visie te delen, dus waarom niet een reactie achterlaten? Dit is nog maar één voorbeeld van hoe je zoektocht concreet te maken. Je hoeft geen specialist te zijn. Ga gewoon na waar jóuw interesses liggen binnen jóuw vak. Met andere woorden: verleg de aandacht van ‘werkzoekende’ naar ‘professional met inhoud’.

Kwalitatief netwerken

Dit is voor ons netwerken. Met aandacht. En kwalitatief. Het is ‘net werken’. Ga op zoek naar mensen die voor jou precies op de juiste plek zitten. En praat over iets dat zij ook interessant vinden, geef jouw kennis ‘weg’ zonder iets terug te verwachten. Je zult merken, vaak staat iemand open voor een gesprek. Als je dat actief doet, op basis van jouw talenten, interesses en drijfveren, dan zet je een beweging in gang voor jezelf. En daar volgt vanzelf werk uit. Soms in de vorm van een baan, soms een tijdelijke opdracht. In ieder geval iets dat inhoudelijk en qua cultuur bij je past. Waar je echt blij van wordt.

Let op, deze manier van werk zoeken kost niet minder tijd of energie. Nee, misschien kost het juist meer, omdat je actiever zoekt. Maar je maakt het leuker en relevanter. Het zoekproces geeft je op deze manier ook energie. Als je doel is: een inhoudelijk mooi netwerkgesprek voeren, in plaats van een sollicitatiegesprek regelen, dan heb je vaker een succesmoment waar je blij van wordt. En dat geeft (zelf)vertrouwen.

Bron: Artikel in nrc.nl.