Skip to main content

Tip: zorg voor een boeiend cv!

18 jan 2019

Tip: zorg voor een boeiend cv!

Tip voor boeiend cv

Januari is zo’n maand waarin de telefoon hier vaker gaat. Veel mensen hebben december gebruikt om te bezinnen. En durven een nieuwe stap te zetten. Op zoek naar een andere baan. Of eindelijk in het diepe springen en ZZP’er worden. En daar hoort over het algemeen een ge-update cv bij. En soms een belletje met ons.

Zintuigen prikkelen

Tijdens zo’n eerste contact, probeer ik altijd versneld een indruk van iemand te krijgen. En steeds vaker stel ik vast dat die indruk niet per sé ontstaat door te praten over iemands cv. Maar dat veel mensen het telefoongesprek juist wel zo insteken. Laatst kreeg ik van iemand een opsomming van zijn ervaring, functies en werkgevers. Mijn aandacht verslapte en ik doorbrak dat door te vragen waar hij nou écht goed in is. Er kwam een vrij algemeen antwoord. “Ik ben als strategisch communicatieadviseur een goede verbinder, ik kan heel goed belangen bij elkaar brengen in complexe situaties en kan tegelijkertijd ook voor de uitvoer zorgen. Dat kenmerkt mij echt.”

Ik zei voorzichtig en toch direct: “Maar daar zijn er heel veel van.…. Mensen die goed kunnen verbinden en zowel strategisch als uitvoerend sterk zijn. Maar hoe onthoud ik jou? Word eens concreet. Wat maakt jou nu echt jóu? Wanneer moet ik bij uitstek aan jóu denken?”

Eerst stilte, toen hoorde ik het kwartje vallen en …. toen kwamen ook de concrete voorbeelden, de details, de geuren en kleuren die wel degelijk mijn zintuigen prikkelden. Een fijn moment. Voor beiden. De toon van de ander verandert op zo’n moment, iemand krijgt meer klank in zijn stem en er klinkt ineens enthousiasme. En het grote verschil is: dan word ik geraakt. En als ik een dergelijk gesprek voer, weet ik me zo iemand vaak maanden later nog te herinneren.

De vraag is dus: hoe prikkel je iemands zintuigen? Niet alleen in een telefoongesprek. Maar ook met je cv. Daar heb je meer invloed op dan je denkt.

Een juist beeld afgeven met je cv

Stiekem hoop ik dat je het niet nodig hebt om te solliciteren met een cv. Lees daarover meer in een eerdere blog ‘Tip: gedraag je niet als sollicitant’. Maar er zijn nou eenmaal momenten dat er om jouw cv gevraagd wordt. Ook door ons. Of dat iemand op jouw LinkedIn profiel stuit. Dat kan handig zijn voor je volgende carrière stap. Als je tenminste het juiste beeld afgeeft. Dus je hebt zo’n profiel om gevonden te worden door de juiste mensen. Om een indruk te kunnen geven van je ervaring. Om in één oogopslag jezelf te duiden, wie je bent, wat je gedaan hebt, wat je kunt. Als je solliciteert wil je dat men snel ziet dat jij perfect in het plaatje past van de openstaande functie.

En als je je cv achterlaat bij bijvoorbeeld een werving & selectie bureau, dan hoop je ook nog eens dat iemand op het juiste moment aan je denkt. Dat ie jou echt zal onthouden, als een leuk mens en een goede professional! Net als tijdens dat belletje van net, vindt ook met een cv het echte onthouden pas plaats als iemand geraakt wordt door details. Beide niveaus moeten terugkomen in je cv. The Big Picture voor de grote lijnen. En de details voor het prikkelen van de zintuigen. Vaak zie ik alleen The Big Picture in cv’s.

Om te toetsen of beide niveaus in je cv zitten, kun je gebruik maken van een NLP methodiek: ‘up- & downchunken’. Dit is een methode die ik in coachgesprekken toepas. Om de vraag achter de vraag helder te krijgen. Of om verdieping aan te brengen. Of juist om het grote geheel te schetsen. Maar hij is ook perfect te gebruiken bij het opstellen van je cv! Up- & downchunken is namelijk het organiseren van informatie in grotere óf juist kleinere delen. In abstracte of juist heel concrete begrippen: en die hebben een verschillend effect op mensen, blijkt.

Upchunken: The Big Picture

The Big Picture in een cv ontstaat door te upchunken. Upchunken gaat bij de meeste mensen vanzelf. Hoe hoger je upchunkt, hoe abstracter het wordt. Dan gebruik je termen die jouw ervaring in breder perspectief plaatsen. The Big Picture geeft duiding aan jouw ervaring. Functietitels, taken, verantwoordelijkheden. Vragen die hierbij kunnen helpen zijn:

  • welke rol had je
  • wat was het doel van jouw inzet
  • wat was het resultaat dat jullie team boekte
  • waar leidde dat toe
  • welk nut diende dat

Het werkt in een cv prima om een algemeen, abstract beeld van jezelf af te geven: waar moet iemand jou plaatsen in het spectrum van marketing/marcom/communicatie? Maar leert iemand je dan echt kennen en bereik je echt je doel? Ik hoor vaak mensen die werk zoeken zeggen: “Ik wil nu een stap maken waarbij alles klopt”. Maar soms ga je ergens op gesprek en stel je aan tafel vast: “Ik match op papier inderdaad perfect, maar toch dit is niet mijn plek!”. Dat zit ‘m dan vaak in de details. Ga maar na. De cultuur past niet helemaal bij jouw persoonlijkheid, of de concrete invulling van de werkzaamheden blijkt anders dan zoals jij uit de vacaturetekst kon halen. Als de algemene beschrijvingen in een cv verworden tot ‘lege containerbegrippen’ dan verliezen ze hun waarde. Theoretisch kloppen ze, maar ze blijven bij mensen niet hangen. (Dat geldt overigens niet alleen voor cv’s, maar ook voor vacatureteksten zelf). Ze moeten dus ondersteund worden door concrete voorbeelden en details die tot de verbeelding spreken.

Downchunken: de details

En tot die details kun je komen door te downchunken. Hoe lager je chunkt, des te concreter en persoonlijker worden jouw voorbeelden. Downchunken is eigenlijk de concrete invulling van de upchunk. En leidt tot details die de ander raken. Vragen die hierbij helpen beginnen vaak met: wie, waar, wanneer, wat, hoe?

  • wie waren betrokken bij jouw project?
  • aan wie rapporteerde je?
  • met welke stakeholders had je te maken?
  • waar in de organisatie zit jouw afdeling?
  • wanneer werkte je daar (denk aan een goede chronologische volgorde in je cv, begin met je meest recente ervaring, zet opleidingen helemaal onderaan, je wilt onthouden worden op het ‘hier en nu’)?
  • wanneer kan je ook zien als: de fase waar de organisatie in zit (net na een reorganisatie, fusie of overname, in een transitieperiode van ‘productgedreven’ naar ‘werken vanuit klantwaarde’, etc.)
  • wat heb je exact gedaan: noem aansprekende projecten, waar je graag over praat, activiteiten, campagnes.
  • hoe heb je dat resultaat geboekt, hoe maakte jij het verschil?
  • noem eens een voorbeeld?

Mensen zijn vaak bang dat hun cv te lang wordt en denken dat het maar 2 kantjes mag zijn. Maar voor mij is dat niet zo. Mijn visie is: mensen met 8 of meer jaar werkervaring vatten zichzelf nou eenmaal niet samen in 2 kantjes. Die hebben hoop ik een boel moois te vertellen. En als een cv boeit, lees ik graag door.

Dus zorg dat je cv boeit!

  • jouw cv moet rationeel duiden én emotioneel raken
  • The Big Picture én de details
  • zorg bovendien voor een goede foto en een prettige opzet
  • en maak vooral écht persoonlijk contact als je praat over je cv

Veel plezier met chunken!