Skip to main content

Solliciteren: is dit echt de definitie?

12 jan 2016

Solliciteren: is dit echt de definitie?

Volgens Van Dale is de betekenis van solliciteren: ‘Proberen een baan te krijgen.’ Ai… wat ouderwets… Zelfs een beetje ‘eigen belang’ klinkt erdoorheen. Eigenlijk een tweezijdig eigen belang dat elkaar in stand houdt. Enerzijds de sollicitant, die belang heeft bij een nieuwe baan en anderzijds de beslisser (manager, HR, recruitment) die belang heeft bij de beste kandidaat: “Presenteer je maar sollicitant!”

Solliciteren in een ander daglicht
Op 1 juli 2015 is met veel voors en tegens de nieuwe wet Werk en Zekerheid van kracht gegaan. Deze ligt nogal onder vuur. Met veel speculaties over de gevolgen voor werk. Vooropgesteld staat wat ons betreft dat het in de toekomst niet zozeer meer om een ‘baan’ gaat, maar dat het bepalend wordt of de juiste persoon op het juiste moment zijn of haar ‘rol’ pakt in een organisatie. Dat het begrip solliciteren een andere dimensie krijgt is duidelijk. Met een compleet ander verwachtingsmanagement voor zowel organisatie, medewerkers als sollicitant. Zomaar een eerste gooi voor een nieuwe definitie: ‘Onderzoeken of een rol jou past of niet.’ Deze omschrijving geeft een wederzijds belang en dialoog aan en dat is mijn oprechte wens bij het wervings- en sollicitatieproces anno 2015 en aankomende jaren. Wij realiseren ons goed dat dit niet zomaar 1,2,3 verandert. Het begint met visie, gesprekken en oog voor de snoeiharde realiteit van vandaag de dag. We hopen met deze blog organisaties en ook sollicitanten te inspireren. Laten we hier echt verder over praten!

Wie-o-wie hapt?
Iedere dag zijn we verrast dat nog zoveel organisaties de traditionele wijze van werven in stand houden. Zodra er ruimte is voor instroom wordt vaak een bestaand en (hopelijk!) enigszins bijgeschaafd functieprofiel in de kijker gespeeld. De vacaturetekst is bij wijze van spreken het lokaas en de hengel wordt her en der uitgeworpen. Ook via social media. Kom maar visjes, bijt maarrr.
Vervolgens wordt het net opgehaald en de vangst van cv’s bekeken en geselecteerd. Veel papierwerk, er is nog maar weinig contact gemaakt. Terwijl het om mensen gaat. Ook aan de andere kant zien we sollicitanten nog steeds behoorlijk reagerend en proberend aan de slag gaan. Met de beste intenties zijn ze er hartstikke druk mee, want ze willen een nieuwe baan! Mensen zien een vacature voorbijkomen en gaan dan reageren. Solliciteren. Proberen de baan te krijgen. En ja, er wordt vaak nog een belletje gedaan (‘ik had echt een goeie vraag!’) en ook de elevator pitch wordt goed geoefend. Solliciteren is een baan, zo kunnen we echt stellen. Resultaat voor de organisatie? De winnaar wordt zeker in veel gevallen, maar lang niet altijd gevonden. Dat geeft soms interne frustraties, maar ook de sollicitanten zijn helaas in veel gevallen niet (meer) je ambassadeur, terwijl ze wel degelijk hebben gehapt. Bovendien, welke vissen zwemmen verderop in de zee en zou je die zelf ook niet willen verleiden voor de positie? Ofwel, is het huidige resultaat echt de beste vangst?

Pak je schepnet
Onze wens is dat organisaties zelf vaker actief hun schepnet pakken en op zoek gaan naar de beste vissen. Actief, anticiperend en met aandacht. Ook als er geen positie vrij is, met als doel om mensen te leren kennen. Af en toe een vis terug in zee is echt niet erg. Immers, het is een onderzoek van twee kanten of de functie past. En deze vis kan een enorme ambassadeur voor je zijn en blijven, op welk moment dan ook. In de toekomst zullen functies niet meer voor jaren bezet zijn door dezelfde mensen. Om perfect in te schatten wat en wie je op welk moment nodig hebt vraagt veel van medewerkers. En wellicht vraagt de toekomst regelmatig om nieuw fris talent. Dit betekent intern ondernemerschap! Vraag je als organisatie dus iedere keer af of je echt alleen de hengel uitwerpt als er een openstaande vacature is en dan afwacht tot je beet hebt …. of dat je zelf structureel je netwerk in gaat met het schepnet, simpelweg omdat je echt talent niet wilt missen. Dit is voor veel organisaties nieuw, maar we vermoeden dat dit in de toekomst meer vanzelfsprekend wordt.

De elevator pitch om een lijntje uit te gooien
Bij sollicitatietrainingen is de elevator pitch een standaard onderdeel. Als je als werkgever actiever op je netwerk wilt afstappen begint dit met een goed voorbereide elevator pitch. Toch? Kom op organisaties, presenteer je stevig wie je bent en wat je goed kan, en waarom. Een beetje verleiden met een vleugje creativiteit. Succes met de vangst van ambassadeurs en nieuwe collega’s!

Lees ons advies bij werving